به وب سایت مجتمع بیمارستانی امام خیمنی(ره) تهران خوش آمدید تماس با ما|بیمه های طرف قرارداد|تعرفه های بیمارستان|راهنمای مراجعان
صفحه اصلي > کمیته های بیمارستانی 
: شما اینجا هستید
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آگهی مزایده
برگزاری جلسه ماهانه تومور برد مرکز تحقیقات سرطانهای دستگاه ادراری تناسلی مجتمع
جلسه ماهانه تومور برد مرکز تحقیقات سرطانهای دستگاه ادراری تناسلی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با حضور ...
 ١٤:١٣ - 1397/03/06 - نظرات : ٠متن کامل >>
مزایده داخلی فروش اموال اسقاط و ضایعات و آهن آلات فرسوده مجتمع
مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در نظر دارد اموال اسقاط، ضایعات، آهن آلات ساختمانی فرسوده و اموال اسقاط غیر قابل استفاده خود را از طریق مزایده داخلی بفروش برساند.
 ٠٨:٢٩ - 1397/03/06 - نظرات : ٠متن کامل >>
پیام تسلیت رئيس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) به مناسبت درگذشت همسر دکتر مهرپور، رئیس بیمارستان شریعتی
دکتر صادق نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در پیامی درگذشت همسر گرامی استاد ارجمند دکتر مهرپور، رئیس بیمارستان شریعتی را تسلیت گفت.
 ١٤:٢٥ - 1397/03/05 - نظرات : ٠متن کامل >>
کمیته مرگ و میر مادران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد
در این جلسه با هدف کاهش مرگ و میر و افزایش ایمنی بیماران در سالن شورای مجتمع با حضور نمایندگان معاونت درمان دانشگاه و گروه های پزشکی زنان، طب اورژانس، بیهوشی، قلب و عروق و سایر اعضای اصلی کمیته جهت بررسی پرونده دو بیمار برگزار شد..
 ١٢:١٦ - 1397/03/05 - نظرات : ٠متن کامل >>
 

اهمیت کمیته های بیمارستانی در مدیریت بیمارستان

 امروزه یکی از معضلاتی که سازمانها به آن مبتلا هستند مشکل نیروی انسانی و ناتوانایی سازمان در استفاده بهینه از توان بالقوه کارکنان به وی‍‍ژه در سطوح کارشناسی و تخصصی است. این امر سبب کاهش بهره وری سازمان و ناتوانی در رقابت در عرصه های ملی و بین المللی گردیده است. متداول ترین راه برای بر طرف ساختن این مشکل به کارگیری روش "مدیریت مشارکتی" است. به گواه بسیاری از گزارشها، موفقیت اکثر شرکتهای بزرگ مرهون به کارگیری مناسب این سبک مدیریت بوده است که به توسعه ظرفیت فردی کارکنان و ایجاد روحیه خودباوری، مسئولیت پذیری و تعهد در آنان منجر می گردد. علاوه بر این مديريت مشارکتي، به عنوان ابزاري مناسب جهت بالا بردن بهره وري و پيشبرد سازمان ها به سوي اهدافشان مي باشد. با ياري جستن از مشارکت و مشورت می توان مخاطرات تصميم گيري را کاهش داد وبه همين دليل ضمانت اجرايي تصميمات متعدد بيشترميشود، دامنه بصيرت و آگاهي مشورت کننده گسترده تر و روحيه کار تقويت مي شود.

يکي از عواملي که باعث افزايش بهره وري و پيشرفت شگفت انگيز ژاپني ها گرديد" مديريت مشارکتي" بود. این امر موجب معجزه اقتصادي ژاپن بعد از جنگ جهاني دوم گردید که البته پايه هاي آن از سالهاي دهه پنجاه ميلادي بنا نهاده شد و روند حرکت آن آهسته ولي حساب شده آغاز گرديد؛ به طوري که امروزه اجناس توليدي اين کشور از چنان مرغوبيتي برخوردار شده که عمق پيروزي ژاپن را نشان مي دهد.

 

علاوه بر این :

1. مشارکت باعث ايجاد تعهد در کارکنان مي شود.

2. مشارکت باعث مي شود که کارها با کيفيت بالايي انجام گيرند.

3. مشارکت به عنوان عامل بروز شکوفايي افکار و ايده هاي تازه و به عنوان عامل تقليل خطا هاي احتمالي است.

4. مشارکت انگيزش را نيرومند مي سازد زيرا کارکنان احساس مي کنند مورد پذيرش بيشتر سازمان هستند و در کارهاي آن در گيرند.

5. مشارکت کارکنان موجب:

افزايش کارآيي سازمان

رضايت از شغل

کاهش ضايعات و هزينه ها

تقليل غيبت

و نهايتأ موجب افزايش همکاري کارکنان مي شود.

6. مشارکت احساس مالکيت را فراهم مي آورد يعني انسان احساس مي کند که سهمي در سازمان دارد.

7. مشارکت فرهنگ سکوت را در هم مي شکند. مشارکت وسيله نيرومندي است که انسان را به سخن گفتن و سخن شنيدن وا مي دارد.

8. مشارکت روابط اجتماعي و صنعتي را در کارخانجات / سازمانها و جامعه اصلاح کرده و موجب رشد سريع و باور نکردني اقتصادي و صنعتي جوامع مي شود.

 

 

مشارکت در مديريت عبارتست از:

ü      ايفاي نقش از طريق اظهار نظر

ü      ارائه پيشنهاد

ü      تصميم گيري و قبول مسئوليت در زمينه فعاليت هاي سازمان

 

راههاي مشارکت و همکاري

مناسب ترين افراد که قادرند مشکلات و مسائل کاري را حل کنند خود افرادي هستند که کار را انجام مي دهند. بنابراين بايد راههايي را به وجود آورد که افراد بتوانند به ارائه نقطه نظرهاي خود به بهبود روال کار در بخشي که فعاليت مي کنند بپردازند.

سه راهي که براي فراهم کردن چنين زمينه اي وجود دارد بدين شرح هستند که:

1. نظام پيشنهادها:

کارکنان پيشنهاد هاي خود را به کميته اي که براي ارزيابي پيشنهاد تشکيل مي شود ارائه مي دهند و پيشنهاد کنندگان بر طبق ضوابط خاصي مورد تشويق قرار مي گيرند.

2. گروه هاي کنترل کيفيت:

گروه هايي متشکل از کارکنان يک بخش به صورت داوطلبانه به وجود مي آيد اين گروه ها در جهت بهبود فعاليت ها به طور منظم تشکيل جلسه داده و به ارائه روشهايي براي بهبود کيفيت مي پردازند.

3. تشکيل تيم/ کمیته:

به منظور حل مشکلات خاصي که وجود دارد يا براي اجراي بعضي از طرح ها نياز به همکاري و همفکري افراد مختلف از بخشهاي مختلف وجود دارد. ايجاد تيم/ کمیته هاي متشکل از اين افراد راه حلي براي دستيابي به چنين هدفي است ضمن آنکه همکاري در قالب گروهها و تيم ها کار را لذت بخش مي سازد. اين تيم/ کمیته ها مي توانند از نيروهاي کارشناس مربوط به همان رشته کاري تشکيل شده باشند.

کمیته بیمارستان امام خمینی

یکی از سیاست­های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ارائه بهترو ارتقا کیفی وکمی خدمات رسانی در مراکز درمانی، طرح کمیته­های بیمارستانی می­باشد که با توجه به ساختار و اهداف در نظر گرفته شده در قالب­های برنامه­ریزی و بهبود کیفی مورد بحث قرار می­گیرند.

کمیته­های بیمارستانی، می­توانند بین دیدگاه­های هیأت مدیره، کادر درمانی، مدیریت وسایر گروه­های اصلی هم در داخل و هم در خارج بیمارستان تعادل برقرار نمایند و این تبادلات می­توانند در تصمیم گیری برنامه­های اختصاصی تاثیر مهمی بر اجرای راهبردها داشته باشد.

کمیته های و شوراهای پزشکی و بیمارستانی جهت تحقق اهداف بیمارستان و کمک به برنامه ریزی، سازماندهی و هماهنگی فعالیتهای بیمارستانی و ایجاد زمینه جهت مشارکت فعال همه پرسنل تشکیل میگردد. این کمیته ها به منزله بازوی مدیریت بیمارستان و مکمل آن خواهند بود.

 

 

معیارهایی برای برنامه­ریزی کارساز کمیته­های بیمارستانی مطرح می­باشد که از آنجمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1ـ تحلیل وضعیت؛

2ـ شناسایی مساله دارای اولویت؛

3ـ تنظیم اهداف ویژه؛

4ـ تعیین هدف­های اصلی و نهایی؛

5ـ بررسی محدودیت­ها و موانع؛

6ـ اجرای سیاست عملیاتی و نظام­ها؛

7 ـ نوشتن برنامه؛

 

 برخی از وظایف کمیته های بیمارستانی:

1. تعیین خط مشی و زمینه های عملکرد بیمارستان برای تحقق اهداف بر اساس موازین و رهنمود های وزارت متبوع و دانشگاه

2. طراحی و برنامه ریزی اجرایی جهت تحقق اهداف مزبور

3. شناسایی مشکلات و معضلات اصلی در عملکرد بیمارستان و رضایت گیرندگان خدمات

4. تلاش مستمر در جهت افزایش کیفیت و بهبود عملکرد بیمارستان و رهیابی جهت حل آنها

5. پیشنهاد اعضاء و ترکیب زیر کمیته های بیمارستان بر اساس موازین و رهنمود های وزارت متبوع و دانشگاه و دستورالعمل اجرایی ارزشیابی

6. پیگیری روند ارتقاء کیفیت خدمات بیمارستانی و ارزشیابی منظم و مستمر درونی بیمارستان

 

 

Normal 0 false false false false EN-US X-NONE FA

 

ارسال پیام
ارتباط با ریاست بیمارستان امام خمینی

  تهران، انتهای بلوار کشاورز خیابان دکتر قریب؛ مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره) کد پستی: 1419733141

   Imamhospital@tums.ac.ir

     61190  -  021